„No, I don't ever give up. I'd have to be dead or completely incapacitated”.
(Elon Musk)
2 aprilie 2020
Întotdeauna mi-a făcut plăcere revederea unui fost elev. Pe unii mi-i amintesc foarte bine, pe alţii mai puţin. Fiecare dascăl are în suflet un colţişor destinat amintirilor şi în colţişorul acela fiecare fost elev are un anumit loc destinat. Întâlnirile sunt pline de emoţii. Uneori derulăm amintiri, alteori ne bucurăm de poveştile pe care ni le spun. Bucuria este mai mare atunci când descoperi că cel din faţa ta s-a maturizat frumos, că este un om realizat. După câţiva ani buni de la terminarea liceului, am avut bucuria să-l întâlnesc pe FLORIN DEHELEAN, promoţia 2005 a Colegiului Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian” Zalău, absolvent al Facultăţii de Mecanică (promoţia 2009) din cadrul Universităţii Tehnice din Cluj-Napoca, specializarea Autovehicule Rutiere. Azi, este un antreprenor de succes, Managing Director al firmei REPARO (Cluj-Napoca, jud. Cluj, str. Fabricii, nr. 125A, www.reparo.ro).
Povestea lui de succes m-a determinat să-l cooptez în proiectul „Punţi peste generaţii” şi să-i dedic un amplu articol în această lună. I-am povestit despre proiect şi spre bucuria mea a răspuns afirmativ invitaţiei de a veni la întâlniri nonformale cu elevii şcolii noastre. Am fost convinsă de la început că este unul dintre oamenii potriviţi pentru aceste întâlniri şi că elevii vor avea parte de o experienţă interesantă. I-am rugat pe elevi să-mi scrie câteva impresii după întâlnirea cu Florin. Redau câteva dintre ele, sperând că şi lui Florin îi vor face plăcere să le citească:
„Am fost impresionat în primul rând, de felul cum vorbea. Se vede că este un om deosebit, pregătit, cu mult potenţial. Avea un răspuns bun la fiecare întrebare adresată […]. Având în vedere unde a ajuns muncind, pot spune că «se poate».” (elev clasa a XI-a)
„Activitatea a fost benefică. Domnul Dehelean ne-a dat nişte sfaturi foarte utile în viaţă. Ne-a încurajat să învăţăm câte ceva în fiecare zi şi că banul nu trebuie să fie ţinta noastră.” (elev clasa a XI-a)
„Ce mi-a plăcut cel mai mult este cum a vorbit despre colegii lui de muncă, aceştia însemnând o a doua familie.” (elev clasa a XI-a)
„…Te motivează puţin să ştii că alţii abia aşteaptă o nouă zi din viaţă în care să facă ceva util.” (elev clasa a XI-a)
„E important că o persoană deja ieşită «în larg» a venit să ne împărtăşească din experienţa lui. Mi-am dat seama că poveştile de succes nu sunt ficţiuni sau basme. Există şi ne putem inspira din ele. În esenţă, Florin ne-a însuflat ideea că «se poate».” (elev clasa a XII-a)
„Am fost impresionat că a terminat acelaşi profil ca şi al nostru. Mi-a plăcut că ne-a spus că trebuie să îi respectăm pe profesori şi că fiecare materie este importantă.” (elev clasa a IX-a)
Revenind la anii în care a fost elev al liceului nostru, îşi aminteşte că a făcut parte dintr-o clasă numai de băieţi, care au fost foarte apropiaţi şi uniţi. Se bucură mult când îi întâlneşte şi a păstrat legătura cu mulţi dintre ei.
Viaţa de licean i-a fost marcată de domnul profesor Mircea Radu, care i-a fost şi diriginte. Îşi aduce aminte că au avut parte de multă atenţie din partea dânsului, acesta influenţându-i pe toţi din clasă într-un mod special şi unic: „era dedicat şi hotărât să facă oameni din noi.” L-au atras şi disciplinele tehnice, dar recunoaşte că doar matematica l-a ţinut „prezent şi atent 100%”. Pe domnul profesor de matematică, Mirel Matyas, îl consideră, de asemenea, unul dintre profesorii care i-au marcat viaţa.
Cunoşteam deja o parte din realizările lui, dar în cadrul întâlnirilor cu elevii din cele trei clase (a XII-a A, a XI-a H şi a IX-a H) recunosc că l-am ascultat cu mare interes şi admiraţie. Am avut parte cu toţii de o lecţie care sunt convinsă că nu va rămâne fără ecou în mintea elevilor. Aveam în faţa noastră un tânăr de succes, pentru care a fi cinstit, empatic, integru şi loial este important, un tânăr plin de energie, care te face să iubeşti viaţa. Experienţa lui, filozofia lui de viaţă merită să fie cunoscute pentru că elevii se pot inspira, Florin reprezentând un model pentru ei.
Elevii s-au bucurat de prezenţa lui şi i-au ascultat cu atenţie şi interes povestea. Florin ne mărturisea că i-ar fi plăcut pe parcursul anilor de şcoală să fi avut parte de asemenea întâlniri în urma cărora şi-ar fi lămurit anumite lucruri practice şi teoretice legate de domeniul/specializarea pe care o urma. Le-a atras atenția elevilor că orice informație transmisă de profesori este importantă şi va fi valorificată de-a lungul anilor. Recunoaşte că au fost materii care i-au plăcut mai puţin, că unele informaţii nu i se păreau relevante, dar a înţeles că acestea i-au influenţat modul de gândire, viziunea privind luarea unor decizii ulterioare.
Ne-a povestit că încă din anul III de studenţie, a început să lucreze. Nu i-a fost uşor, dar a acumulat experienţa devenită extrem de utilă mai târziu. A avut şansa să lucreze în Cluj-Napoca la reprezentanţe Premium (BMW, Honda, Opel, acaparând la un moment dat, lângă ultimele două, Mercedes Benz şi Mazda). Îi sfătuieşte pe elevi să depăşească mentalitatea greşită că terminând o facultate „trebuie să fii şef”. Consideră că până a ajunge la acest nivel profesional, se impune parcurgerea mai multor etape ce au în vedere: coordonarea oamenilor din subordine, atribuirea unor sarcini de lucru şi modalităţi de evaluare a performanţele.
Cunoştinţele dobândite în timpul facultăţii şi experienţa acumulată la job-urile avute i-au insuflat curaj, astfel că în 2019 şi-a deschis propria afacere. A considerat că a trecut prin toate etapele şi e momentul oportun pentru un asemenea pas. E frumos să ai propria afacere, dar ne mărturiseşte că la început a fost extrem de dificil. La reprezentanţele la care a lucrat şi-a perfecţionat şi psihologia muncii în echipă. A înţeles că pentru a închega echipa nu trebuie să „faci pe şeful”, ci să laşi colegii să fie inventivi/creativi. La propria firmă i s-au alăturat o parte din „oamenii dragi” pe care i-a avut colegi în job-urile anterioare, fiind bucuros că au avut încredere în el şi recunoaşte că fără implicarea acestora, nu ar fi ajuns unde este.
Mi-a plăcut foarte mult să-l aud vorbind despre echipa lui. Am ascultat un lider care îi consideră pe angajaţi ca fiind colegii lui şi nu subalterni, ca o a doua familie.
L-am rugat să ne dezvăluie ce anume l-a determinat să intre în „zona maşinilor”. Am aflat că a început cu brand-ul REPARO în august 2019, dar în domeniul auto activează de 10 ani, perioadă în care a trecut prin toate etapele: de la măturat şi spălat în atelier până la administrarea a trei reprezentanţe Premium din Cluj-Napoca. De mic copil a fost foarte pasionat de automobile, iar unchiul lui, care lucra în acest domeniu, i-a fost un exemplu şi a fost unul de impact. Deţine firma Reparo – service auto independent dar pentru că în Cluj-Napoca şi în Ardeal cerinţele de închiriere auto sunt mari, în scopul vizitării oraşului şi Ardealului, a dezvoltat şi latura Reparo Mobility – vânzări, închirieri auto, car sharing, VIP Shuttle. A implementat şi un proiect pilot – Reparo Academy. L-am întrebat ce aşteptări are de la acest proiect. Ne-a dezvăluit că „ţintim şi ne străduim să atragem câţi mai mulţi elevi/studenţi pasionaţi şi interesaţi, pe care să-i îndrumăm şi să le fim exemple atât în perioada cursurilor, cât şi în carieră. Având în vedere că am o astfel de experienţă printr-un proiect creat de un producător de autovehicule rutiere timp de 3 ani, îmi doresc atât eu, cât şi colegii mei, să dăm mai departe experienţele trăite şi să mentorăm elevii/studenţii care n-au acces la astfel de informaţii şi moduri de lucru, într-un mediu teoretic şi practic, în care sunt asigurate toate condiţiile.”
De asemenea, aş vrea să precizez că am avut ocazia să trec de mai multe ori pe la firma REPARO, atât în prezenţa lui Florin, cât şi în absenţa lui. De fiecare dată am remarcat amabilitatea colegilor lui, respectul manifestat faţă de clienţi, profesionalismul şi seriozitatea echipei. Motto-ul firmei „La REPARO, maşina ta e pe mâini bune!” îi reprezintă pe deplin. Citisem la un moment într-o carte despre un antreprenor care spunea că în afacerile lui nu admite decât jucători de top, deoarece nu poţi să ai o companie de nota 10 cu angajaţi de nota 7. Cred că pe principiul acesta şi-a clădit şi Florin afacerea.
În discuţiile şi întâlnirile noastre l-am rugat să îmi răspundă la alte câteva întrebări.
MZ: Există o concurenţă destul de mare pe acest segment de piaţă. Cum ţi-ai gândit obiectivele în acest context? Prin ce ai putea atrage clienţii având în vedere concurenţa acerbă din domeniu? De ce să vină oamenii la firma ta?
DF: Într-adevăr concurenţa este chiar foarte mare în acest domeniu şi de aceea nu oferim doar strict serviciul de vânzare şi atât, ci şi servicii de mobilitate. Iar punctele noastre forte după care ne ghidăm şi ne diferenţiem pe piaţă sunt: Încrederea, Calitatea Serviciilor, Transparenţa, Analiza şi Serviciile de post-vânzare, practic promovăm şi oferim servicii complete de mobilitate; de aici ia naştere şi divizia, Reparo Mobility.
Recunoaşte că sunt multe firme în acelaşi domeniu care fac lucrurile bine, dar nu are obiceiul să se compare cu acele firme. Preia însă de la fiecare aspectele pe care le consideră avantajoase şi le pliază la specificul firmei lui.
MZ: Care a fost pasul decisiv în a alege să porneşti afacerea pe care o ai în prezent?
DF: Încrederea în propria-mi persoană, pofta de acţiune şi clienţii fericiţi!
MZ: Oricât de atractiv ar părea, în spatele unei afaceri de succes se află multă muncă, determinare, dar şi eşecuri. Pentru a construi o afacere cu un deznodământ fericit, ce recomandări ai face tinerilor aflaţi la început de drum?
DF: Această afacere o pot descrie ca un drum lung, uneori accidentat, uneori lin, cu multe viraje şi derapaje, dar tot timpul încheindu-se în siguranţă şi cu rezultate peste aşteptări, oferind astfel mai multă satisfacţie în ceea ce facem. Recomand tinerilor să parcurgă acest tip de drum de mai multe ori, să nu lase să treacă o zi în care să nu înveţe ceva nou şi pe urmă garantez că vor avea o călătorie frumoasă şi de succes!
La întâlnirea la care a participat, Florin a avut amabilitatea să răspundă şi la întrebările adresate de către elevi. Menţionez că la rugămintea acestora de a le da unele sfaturi, a precizat că preferă să facă doar recomandări, pentru că noi, oamenii, prin natura noastră, suntem diferiţi. Modul în care a acţionat el, planul pe care l-a abordat s-ar putea să nu funcţioneze şi la alţii la fel de bine. Totuşi, recomandă tinerilor să se implice în activităţi de voluntariat, să facă lucrurile în mod natural, din inimă fără a aştepta recompense. Îi îndeamnă pe tineri să nu muncească niciodată doar pentru câştig, să trudească ca să influenţeze lucrurile, să facă în aşa fel încât scopul lor principal să fie promovarea valorilor autentice. Îi îndeamnă să facă sport, să zâmbească, pentru că astfel vor determina şi pe alţii să fie optimişti şi să creadă în ei.
Unul dintre elevi a dorit să afle cât de mult contează în viziunea unui angajator certificările obţinute în domeniu, înainte de terminarea facultăţii. În ceea ce îl priveşte, Florin recunoaşte că apreciază şi alege acei candidaţi care au absolvit anumite cursuri, au obţinut diferite certificări, ce atestă un plus valoare. De asemenea, apreciază foarte mult persoanele care sunt implicate în activităţi de voluntariat, considerând că acestea le modifică percepţia, determinându-i să se implice cu inima şi mintea, într-un mod asumat. Satisfacţiile băneşti nu mai reprezintă un scop, o prioritate. Astfel acei candidaţi se diferenţiază automat.
Atât eu, cât şi elevii eram curioşi să aflăm părerea lui Florin despre tinerii care pleacă să lucreze în străinătate. „Îmi pare rău - acesta e primul gând - chiar îmi pare rău pentru ei!” şi ne mărturiseşte că şi acesta e un motiv pentru care a acceptat invitaţia. Încearcă să-i convingă pe tineri că şi în ţară se poate, oferindu-se drept exemplu, dar le atrage atenţia că, dacă vrei să fii corect, cinstit şi să ai un trai decent, la început e necesar să ai două job-uri. Recunoaşte că într-adevăr în străinătate se câştigă mai bine, dar după ce îţi plăteşti cheltuielile, nu rămâi cu foarte mult, pe lângă dorul de familie, de cei dragi. Îi îndeamnă să nu uite că de cele mai multe ori, ei vor presta munca pe care cei de acolo refuză să o facă.
A fost impresionat de modul în care, la un moment dat, i-au fost puse în mână cheile a două reprezentanţe. Încrederea acordată de unul dintre şefii de suflet, l-a făcut să aibă o mai mare încredere în el. A apreciat faptul că niciodată, în întâlnirile pe care le-a avut, nu i s-a spus cum să rezolve dificultăţile apărute. Modalitatea de abordare a problemei de către acest şef l-a determinat să gândească şi să găsească singur soluţiile optime. E o tehnică de lucru pe care intenţionează să o adopte şi el.
Discuţiile ar mai fi continuat dacă sunetul clopoţelului nu ne-ar fi întrerupt. Florin a mai reuşit să răspundă curiozităţii elevilor legate de cărţile citite, filmele văzute, referindu-se în mod special la cele care l-au impresionat.
Îi mulţumim lui Florin pentru amabilitatea de a ne împărtăşi frânturi de amintiri, de a ne dezvălui secretele reuşitei lui în viaţă şi îi dorim succes în activitate.
Sper că cei care au avut ocazia să îl asculte şi cei care citesc aceste rânduri înţeleg că - într-o lume în care s-a încurajat o cultură a oamenilor lipsiţi de caracter, care nu-şi pot onora promisiunile, care evită angajamentele şi care renunţă la aspiraţiile lor la cel mai mic obstacol ivit - pot fi excepţionali şi pot ieşi în evidenţă, dând mereu tot ce au mai bun.
5 noiembrie 2020: „Noi la Reparo, ne-am dorit încă de la început să satisfacem în cel mai bun mod nevoile şi dorinţele consumatorilor auto, astfel am evoluat continuu şi am creat două proiecte speciale”. Proiectele Reparo Mobility şi Reparo Academy - detalii aici
Au consemnat, prof. Zinia Matyas
prof. Mihaela Sălăjan
Foto: Florin Dehelean (arhiva personală)
prof. Mirel Matyas
Pentru alte activităţi desfăşurate la API accesaţi link-ul Activităţi/Evenimente.
Reproducerea textului şi a fotografiilor este interzisă fără acordul coordonatorului proiectului "Punţi peste generaţii" - Zinia Matyas